ИЗДАЕТСЯ ПО БЛАГОСЛОВЕНИЮ ВЫСОКОПРЕОСВЯЩЕННЕЙШЕГО МИТРОПОЛИТА ТОБОЛЬСКОГО И ТЮМЕНСКОГО ДИМИТРИЯ

№6 2014 г.         

Перейти в раздел [Документы]

Объяснение Всенощного бдения. Вечерня

В Священном Писании, которое является для верующих в Господа Иисуса Христа откровением и Словом Божиим, даны святые заповеди о любви к Богу и человеку как образу Божию. Одна из заповедей говорит: помни день субботний, чтобы освящать его: шесть дней делай в них все дела твои, день же седьмой (суббота, т.е. покой) – Господу Богу твоему. В Новом Завете седьмым днем является для нас воскресенье, ибо в этот день воскрес из мертвых Господь наш Иисус Христос. Воскресение дало содержание субботнего покоя: мир с Богом, восстановление в человеке образа и подобия Божия. Суббота была пророчеством о покое, пророчеством о Воскресении, в этом смысле – образом вечности. Воскресение – это начало вечной жизни на земле. Ветхозаветная Пасха воплотилась в Новозаветную Пасху, а суббота – в воскресный день.

Почитая и освящая этот седьмой день, мы исполняем заповедь Божию, данную еще в Ветхом Завете, и получаем благословение Божие и помощь свыше на предстоящую седмицу дней. Время, которое мы проводим на Богослужении в воскресные и праздничные дни, является для нас той десятиной, которую мы приносим Богу за весь годичный круг времени (см. пр. Малахия, гл. 3).

Воскресный день начинается еще в субботу вечером, Богослужением великой вечерни и пением 103 псалма, который символизирует сотворение мира. Открываются Царские врата, священник и диакон совершают каждение алтаря. Это означает действие Святаго Духа, Который сообщил жизнь первозданной материи, из которой Творцом мира была создана вся вселенная. Затем диакон выходит на амвон и приглашает к молитве всех присутствующих в храме. «Восстаните», – возглашает он, и хор от лица верующих поет: «Господи, благослови». Священник, прославляя Святую Троицу, возглашает: «Слава Святей, Единосущней, Животворящей и Нераздельней Троице, всегда, ныне и присно, и во веки веков».

Хор отвечает: «Аминь».
Священнослужители в Алтаре: Прииди.те, поклони.мся Царе.ви нашему Богу.
Приидите, поклонимся и припадем Христу.
Цареви нашему Богу.
Приидите, поклонимся и припадем
Самому Христу, Цареви и Богу на.шему.
Прииди.те, поклони.мся и припаде.м к Нему..
Хор поет 103 псалом: Благослови.,
душе. моя., Господа. Господи, Боже мой,
возвеличился еси. зело. Во исповедание и в
велелепоту облеклся еси. Одеяйся светом,
я.ко ризою, простираяй небо, яко кожу.
Покрываяй водами превыспренняя Своя,
полагаяй облаки на восхождение Свое, ходяй
на крилу. ветреню. Творяй Ангелы Своя. духи
и слуги. Своя. пламень огненный. Основаяй
землю на твердиея, не преклонится в
век века. Бездна, яко риза, одеяниеея, на
горах станут воды, от запрещения Твоего.
побегнут, от гласа грома Твоего. убоятся.
Восходят горы и нисходят поля. в место, еже
основал еси. им. Предел положи. еси, eго же не
прейдут, ниже. обратятся покрыти землю.
Посылаяй источники в дебрех, посреде гор
пройдут воды. Напаяют вся звери сельныя,
ждут онагри в жажду свою. На тых птицы
небесныя привитают, от среды. камения
дадя.т глас. Напаяяй горы от превыспренних
Своих, от плода дел Твоих насытится земля.
Прозябаяй траву скотом, и злак на службу
человеком, извести. хлеб от земли.. И вино.
веселит сердце человека, умастити лице.
елеем, и хлеб сердце человека укрепит.
Насытятся древа. польская, кедри Ливанстии,
и.х же еси насадил. Тамо птицы возгнездя.тся,
еродиево жилище предводительствует ими.
Горы высокия еленем, камень прибежище
заяцем. Сотворил есть луну во времена,
солнце позна запад свой. Положил еси тьму,
и бысть нощь, в ней же пройдут вси зверие
дубравнии. Скимни рыкающии, восхитити и
взыскати от Бога пищу себе. Возсия. солнце
и собрашася и в ложах своих лягут. Изыдет
человек на дело свое. и на делание свое.
до вечера. Яко возвели.чишася дела. Твоя,
Господи, вся премудростию сотворил еси,
исполнися земля. твари Твоея. Сие море
великое и пространное, тамо гади, им же
несть числа, животная ма.лая с вели.кими,
тамо корабли преплавают, змий сей, eго.же
создал еси ругатися eму. Вся к Тебе. чают,
дати пищу им во благо время. Давшу Тебе.
им соберут, отверзшу Тебе. руку всяческая
исполнятся благости, отвращшу же Тебе.
лице, возмятутся, отымеши дух их, и
исчезнут, и в персть свою возвратя.тся.
Послеши Духа Твоего, и созиждутся, и
обновиши лице. земли. Буди слава Господня
во веки, возвеселится Господь о делех Своих,
призираяй на землю и творяй ю трястися,
прикасаяйся горам, и дымятся. Воспою.
Господеви в животе моем, пою. Богу моему.
дондеже есмь, да усладится Ему. беседа моя,
аз же возвеселюся о Господе. Да исчезнут
грешницы от земли, и беззаконницы, якоже
не быти им. Благослови, душе моя, Господа.
Слава Ти, Господи, сотворившему вся.
Сла.ва Отцу. и Сыну и Святому Духу и
ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе.
Боже. (Трижды)

Священник с диаконом совершает каждение всего храма и всех верующих. Читается молитва на освящение кадила: «Кадило приносим Тебе, Христе Боже наш, в благоухание духовное, которое приими в пренебесный Твой жертвенник и низпошли нам благодать Всесвятаго Твоего Духа».

Символика каждения храма и народа означает следующее: как при сотворении мира Дух Божий сообщал жизнь первозданному миру, так и теперь верующие обновляются благодатью Духа Святаго. Священнослужители заходят в алтарь, закрываются Царские врата, как закрылись врата рая за согрешившим перед Богом человеком, и возглашается ектения, т.е. сугубое моление. Диа.кон: Ми.ром Го.споду помо.лимся.

Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О Свышнем мире и спасении душ
наших, Господу помолимся.
О мире всего мира, благостоянии Святых
Божиих Церквей и соединении всех, Господу
помолимся.
О святем храме сем и с верою,
благоговением и страхом Божиим входящих
в онь, Господу помолимся.
О великом Господине и Отце.
нашем Святейшем Патриархе
Кирилле, и о Господине нашем,
Высокопреосвященнейшем митрополите
(или: архиепископе, или:
преосвященнейшем епископе имярек),
честнем пресвитерстве вo
Христе. диаконстве, о всем при.чте
и людех, Господу помолимся.
О Богохранимей стране. нашей,
властех и воинстве ея, Господу
помолимся.
О граде сем (или о веси сей),
всяком граде, стране и верою
живущих в них, Господу помолимся.
О благорастворении воздухов, о
изобилии плодов земных и временех
мирных, Господу помолимся.
О плавающих, путешествующих,
недугующих, страждущих, плененных
и о спасе.нии их, Господу помолимся.
О избавитися нам от всякия
скорби, гнева и нужды, Господу
помолимся.
Заступи, спаси, помилуй и сохрани.
нас, Боже, Твоею благодатию.
Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную,
Славную Владычицу
нашу Богородицу и Приснодеву
Марию, со всеми святыми помянувше,
сами себе и друг друга, и весьживот
наш Христу. Богу предадим.
Хор: Тебе, Господи.

Иерей: Я.ко подобает Тебе всякая слава
честь и поклонение, Отцу. и Сыну и Святому
Духу, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.
Диакон, возглашающий на амвоне мирную ектению, символизирует собой падшего Адама. Так воспоминается грехопадение первых людей, и после поется 1-я кафизма Псалтири «Блажен муж, иже не иде на совет нечестивых», где раскрываются причины грехопадения и проповедуются пути жизни и благочестия. Блажен муж:
Хор: Блажен муж, иже не иде на совет
нечестивых.
Аллилуиа, аллилу.иа, аллилуиа.
Яко весть Господь путь праведных, и
путь нечестивых погибнет.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Рабо.тайте Го.сподеви со стра.хом и
радуйтеся Ему с трепетом.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Блажени вси надеющиися Нань.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Воскресни, Господи, спаси мя, Боже мой.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Господне есть спасение, и на людех Твоих
благословение Твое.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Сла.ва Отцу. и Сыну и Святому Духу.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава
Тебе, Боже. (Трижды)
Ектения. малая:
Диакон: Паки и паки миром Господу
помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и
сохрани. нас, Боже, Твоею благодатию.
Хор: Господи, помилуй.
Диа.кон: Пресвятую, Пречистую,
Преблагословенную, Славную Влады.чицу
нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со
всеми святыми помянувше, сами себе. и
друг друга, и весь живот наш Христу. Богу
предадим.
Хор: Тебе, Господи.
Иерей: Яко Твоя. держава, и Твое. есть
Царство, и сила, и слава, Отца. и Сына и
Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Аминь.
Песнопением «Господи, воззвах к Тебе, услыши мя» напоминается о ветхозаветных жертвах, прообразовавших новозаветную жертву Христа Спасителя. Вновь совершается каждение всего храма, которое знаменует благовестие о Христе Иисусе, истинном Боге и истинном Человеке. Господи, воззвах:
Хор: Господи, воззвах к Тебе, услыши
мя./ Услыши мя, Го.споди./ Господи, воззвах
к Тебе, услыши мя:/ вонми. гласу моления
моего.,/ внегда. воззва.ти ми к Тебе..// Услыши
мя, Господи.

Да исправится молитва моя.,/ я.ко кадило
пред Тобою,/ воздеяние руку. моею/ – жертва
вечерняя.// Услыши мя, Господи.
И по чину стихи: Положи, Господи,
хранение устом моим, и дверь ограждения о
устнах моих. Не уклони. сердце мое. в словеса.
лукавствия, непщевати вины. о гресех, с
человеки де.лающими беззаконие, и не сочтуся
со избранными их. Накажет мя пра.ведник
ми.лостию и обличит мя, елей же грешнаго да
не намастит главы. моея, яко еще. и молитва
моя. во благоволениих их. Пожерты бы.ша при
камени судии. их: услышатся глаголи мои,
яко возмогоша. Яко то.лща земли проседеся
на земли, расточишася кости их при аде.
Яко к Тебе., Господи, Господи, очи мои.: на
Тя уповах, не отыми. душу мою. Сохрани мя
от сети, юже составиша ми, и от соблазн
делающих беззаконие. Падут во мрежу свою.
грешницы: един есмь аз, дондеже прейду.
Гласом моим ко Господу воззвах, гласом
моим ко Го.споду помолихся. Пролию пред Ним
моление мое, печаль мою пред Ним возвещу.
Внегда. исчезати от мене. духу моему.: и Ты
познал еси. стези. моя: на пути сем,
по нему. же хождах, скрыша сеть мне.
Смотрях одесную и возглядах, и не бе
знаяй мене: погибе бегство от мене,
и несть взыскаяй душу мою. Воззвахv к Тебе. Господи, рех: Ты еси упование
мое, часть моя. еси на земли живы.х.
Вонми. моле.нию моему. я.ко смирихся
зело, избави мя от гонящих мя, яко
укрепи.шася па.че мене.

Хор поет стихиры с припевами их, в которых раскрывается значение ныне празднующегося события. На запев: «И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь» – поется стихира праздника и совершается вход с кадилом из северных дверей алтаря. Свещеносец прообразует свет Ветхозаветных пророков, диакон – Иоанна Предтечу, священник – Христа Спасителя. Диакон совершает кадилом Крестное знамение в Царских вратах – это означает, что через Крестные страдания Спасителя вновь открылся верующим вход в Царствие Небесное, закрытый грехопадением первых людей. Поется песнь «Свете Тихий», повествующая о явлении на Иордане Христа Спасителя, который крестился от Иоанна, и в это время был слышен голос Бога Отца и виден Дух Святый в виде голубя, сходившего на Сына Божия.

Каждение диакона символизирует жертвы, приносимые в Ветхом Завете, вход в алтарь – явление Иисуса Христа народу и принятие крещения от руки Иоанна Предтечи в водах Иорданских.

Хор: Свете Тихий святыя славы
Безсмертнаго Отца. Небеснаго, Святаго,
Блаженнаго, Иисусе Христе.! Пришедше
на запад солнца, видевше свет вечерний,
поем Отца., Сына и Святаго Духа, Бога.
Достоин еси. во вся времена. пет быти гласы
преподобными, Сыне Божий, живот даяй;
темже мир Тя славит.

Далее возглашается прокимен дня или праздника и читаются паримии (если есть праздник). На середине храма возглашаются две ектении (это особые прошения): сугубая и просительная, где просятся у Бога милости земные и небесные.

Ектения. сугубая:

Диакон: Рце.м вси от всея. души, и от всего. помышле.ния на.шего рцем.

Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Господи Вседержителю, Боже
отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Помилуй нас, Боже, по велицей
милости Твоей, молим Ти ся, услыши и
помилуй.

Хор: Го.споди, поми.луй. (Трижды, на каждое прошение)

Диакон: Еще. молимся о Великом Господине и Отце. нашем Святейшем Патриархе Кирилле, и о Господине нашем Высокопреосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: преосвященнейшем епископе имярек), и всей во Христе братии нашей.

Еще. молимся о Богохранимей стране.
нашей, властех и воинстве ея, да тихое
и безмолвное житие. поживем во всяком
благочестии и чистоте.

Еще. молимся о блаженных и приснопамятных создателех святаго
храма сего, и о всех преждепочивших
отцех и братиях, зде лежащих и повсюду,
православных.

Еще. молимся о милости, жизни, мире,
здравии, спасении, посещении, прощении и
оставлении грехов рабов Божиих, братии
святаго храма сего.

Еще. молимся о плодоносящих и
добродеющих во святем и всечестнем храме
сем, труждающихся, поющих и предстоящих
людех, ожидающих от Тебе великия и
богатыя милости.

Иерей: Яко Милостив и Человеколюбец
Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну
и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.
Сподоби, Господи:

Хор: Сподоби, Господи, в вечер сей без
греха сохранитися нам. Благословен еси.
Господи, Боже отец наших, и хвально и
просла.влено имя Твое. во веки. Аминь.
Буди, Господи, милость Твоя. на нас, я.коже
уповахом на Тя. Благословен еси., Господи,
научи. мя оправданием Твоим. Благословен
еси, Владыко, вразуми мя оправданием Твоим.
Благословен еси, Святый, просвети. мя
оправдании Твоими.

Господи, милость Твоя. во век, дел руку. Твоею не презри. Тебе. подобает хвала, Тебе.
подобает пение, Тебе. слава подобает Отцу.
и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во
веки веков. Аминь.
Ектения. просительная:
Диакон: Исполним вечернюю молитву
нашу Господеви.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и
сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Вечера всего совершенна свята,
мирна и безгрешна у Господа просим.
Хор: Подай, Господи. (На каждое прошение)
Диакон: Ангела мирна, верна наставника,
хранителя душ и телес наших, у Господа
просим.

Прощения и оставления грехов и
прегрешений наших у Господа просим.
Добрых и полезных душам нашим и мира
мирови у Господа просим.
Прочее время живота. нашего в мире и
покаянии скончати у Господа просим.
Христианския кончины живота нашего,
безболезнены, непостыдны, мирны и добраго
ответа на Страшнем Судищи Христове
просим.

Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную,
Славную Владычицу нашу
Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми
святыми помянувше, сами себе, и дру.г друга,
и весь живот наш Христу. Богу предадим.
Хор: Тебе, Господи.
Иерей: Яко Благ и Человеколюбец Бог
еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и
Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Аминь.
Иерей: Мир всем.
Хор: И духови твоему.
Диакон: Главы. наша Господеви приклоним.
Тебе, Господи.
Иерей: Буди держава Царствия Твоего.
благословена и препрославлена, Отца и Сына
и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Аминь.

Поются стихиры храма или праздника, священнослужители выходят в притвор, где совершается лития – сугубое моление покаянного характера, четыре прошения произносит диакон и пятое заключительное – предстоятель. Молящиеся могут возносить Богу прошения о здравии живых и упокоении усопших православных христиан. Священнослужители возвращаются в центр храма, поются стихиры праздника, и совершается молитва праведного Симеона Богоприимца от лица настоятеля.

Молитва святого Симеона Богоприимца: Хор: Ныне отпущаеши раба Твоего,
Владыко,/ по глаголу Твоему, с миром;/ яко
видеста очи мои. спасение Твое,/ еже еси.
уготовал пред лицем всех людей,/ свет во
откровение языков,// и славу людей Твоих
Израиля.

Автором этих слов является праведный Симеон Богоприимец. По преданию, Симеон был одним из семидесяти двух ученых толковников-переводчиков, которым египетский царь Птолемей II (285 – 247 годы до н.э.) поручил перевести Священное Писание с еврейского на греческий язык (Септуагинта). Когда святой Симеон переводил книгу пророка Исайи и прочитал слова «Се Дева во чреве приимет и родит Сына» (Ис. 7, 14), он подумал, что это явная описка и вместо «Дева» должно стоять «Жена», и посчитал своим долгом исправить текст. Но ангел Господень остановил руку святого Симеона и уверил его, что он не умрет, пока не убедится в истинности пророчества Исайи. Это пророчество исполнилось, когда Богомладенец Христос был принесен Своей Пречистой Матерью в Иерусалимский храм, где и произошла встреча Симеона с Богомладенцем.

Также эта молитва напоминает нам об окончании земной жизни каждого человека и настраивает на благочестивые размышления об ответственности человека перед Богом за свои дела, слова и помышления.

Далее читается «Трисвятое по Отче наш»:

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый
Безсмертный, помилуй нас.
Святый Боже, Святый Крепкий, Святый
Безсмертный, помилуй нас.
Святый Боже, Святый Крепкий, Святый
Безсмертный, помилуй нас.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и
ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Господи, помилуй. Господи, помилуй.
Господи, помилуй. Слава Отцу и Сыну и Святому
Духу, и ныне и присно и во веки веков.
Аминь.
Отче наш, Иже еси на небесех! Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.
Далее поется трижды тропарь (краткое песнопение, объясняющее смысл праздника), во время которого совершается троекратное каждение вокруг столика с пятью хлебами, которые благословляются священником. «Бог Господь и явися нам...», – возглашает диакон о событиях Рождества Иисуса Христа в воспоминание чудесного умножения Господом Иисусом Христом пяти хлебов для пяти тысяч народа в пустыни. Поется 33 псалом.
Псалом 33:
Хор: Благословлю. Го.спода на вся.кое
время,/ выну хвала. Его во устех моих./ О
Господе похвалится душа моя,/ да услышат
кротцыи, и возвеселятся./ Возвеличите
Господа со мною,/ и вознесем Имя Его. вкупе./
Взысках Господа, и услыша мя,/ и от всех
скорбей моих избави мя./ Приступите к
Нему, и просветитеся,/ и лица ваша не
постыдятся./ Сей нищий воззва, и Господь
услыша и,/ и от всех скорбей его спасе и./
Ополчится ангел Господень окрест боящихся
Его.,/ и избавит их./ Вкусите и видите, яко
благ Господь:/ блажен муж, иже уповает
Нань./ Бойтеся Господа вси. святии Его.,/
я.ко несть лишения боящимся Его./ Богатии
обнищаша и взалкаша:/ взыскающии же
Господа// не лишатся всякаго блага.
Оканчивается вечернее Богослужение
возгласом предстоятеля.
Иерей: Благословение Господне на вас,
Того благодатию и человеколюбием, всегда.,
ныне и присно и во веки веков.
Этим возгласом совершается переход на утреннюю службу.

Архимандрит Зосима (ГОРШУНОВ),
г. Тобольск

[ ФОРУМ ] [ ПОИСК ] [ ГОСТЕВАЯ КНИГА ] [ НОВОНАЧАЛЬНОМУ ] [ БОГОСЛОВСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ ]

Статьи последнего номера На главную


Официальный сайт Тобольской митрополии
Сайт Ишимской и Аромашевской епархии
Перейти на сайт журнала "Православный просветитель"
Православный Сибирячок

Сибирская Православная газета 2024 г.